måndag 8 mars 2010

Så tvättar du fönstren skinande rena



FÖNSTERTVÄTT. Äntligen har jag lyckats putsa fönstren rena, utan smuts och ränder.

Här i Stockholms innerstad ligger forfarande snön djup men vårsolen har visat sig vara skoningslös mot smutsiga fönsterrutor.

Efter att ha misslyckats med att få fönstren rena efter tidigare tvättar har jag gjort noggrann research och hittat tipsen som funkar - och de råd man kan vara utan.



Så här gjorde jag:

Fyll en balja med med diskmedel och hett vatten. Torka av rutan med disktrasa eller svamp som du doppat i vattnet. Dra en fönsterraka från glasets ovansida och nedåt. Och torka av gummit mellan dragen - det missade jag på första fönstret och får leva med repigt glas.

Det här kan du skippa:

Fönsterputs har jag prövat många gånger och det har bara slutat med att jag gnidit runt smutsen. Proffisionella fönsterputsare menar att fönsterputs är onödigt dyrt och jag håller med.

Tidningspapper omgärdas av myter som att trycksvärtan gör rutorna blankare. Det är inte sant. Fördelen med tidningspapper är att det inte luddar men det går precis lika bra med en luddfri trasa eller frottehandduk.

Lycka till med att släppa in vårsolen hos dig!

Hälsningar från


Fler vårtecken hittar du den 1 mars, 8 mars och 15 mars.
Titta in hos bloggen Humlebacken för en lista på alla deltagare i Vårteckensutmaningen.

20 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Jättetack för tipset om bästa sättet att tvätta fönster! Jag skall vidarebefordra det till berörda parter i innevarande hushåll. Det är inte roligt att putsa fönster! Jag tänker aldrig lära mig!
Men det blev fint!
Ha det gott
Agneta

Loppan Lorum sa...

Det är precis så jag brukar göra när jag nån gång kommer mig för att putsa fönstren. Gott att veta att det är bästa sättet :) Ska nog skriva upp fönsterputsning på min saker-man-kan-göra-när-vi-inte-kan-vara-i-stugan-pga-badrumsrenoverings-lista!

Snäckskalsdalen. sa...

Hej och tack för att du varit och hälsat på i minn bloggvärld!
Uppskattat! Mycket!

En lustifikation med mitt lilla kvinndodagsutrop är att det var husbonden själv här i huset som undrade om verkligen alla andra dagar är männens.....men så är han också en kvinnosaksman! Det är mycket bra det!

Ha det bra, tack för länken!

Kram
Agneta

Jenny sa...

Härligt med rena fönster! Stod o tittade på mina idag, men de får vänta till det blir lite mer plusgrader! O jag håller med, det finns inget som fungerar lika bra som diskmedel och varmt vatten!
Ha en trevlig kväll/ Jenny

Viveka på Humlebacken sa...

Tack för tipsen.. kanske ska man putsa lite i morgon...

Vit som snö sa...

Absolut bästa sättet tycker jag också fast det är såå trist....
Å andra sidan härligt efteråt!
Trevligt om du gillar snö efter mina bilder men lustigt nog om man tänker på mitt bloggnamn så är jag själv ingen vän av snö:) Och just nu är jag ganska sugen på vår!!!
Kram Cilla

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hjärtligt tack för fönsterputstips! Håller med dessa medel kostar bara men kan vara bra till glasbord osv.
Kul idé av dig att lämna ut detta!
Fönsterputs behövligt just nu!!!
Hälsningar från norr
Carin

Solåkra sa...

*Tack för tipsen. Du får gärna komma hem till mig och visa på plats ;-)

Min Skattkammare sa...

Vilken skillnad det blir när de är nytvättade.....som en ny värld därute!
Och ändå blir det så glest mellan varven......
I alla fall hos mig! ;o)
Kram Kicki

Uttan sa...

Ja så är det...Fönstren behöver verkligen putsas och Jag tackar Dej för tipsen men just nu känns det såååå motigt att börja med det.
Men Jag laddar...

Kul att hitta Din Blogg här finns så mycket att läsa så Jag kommer att komma igen!
Kram!

Jansson bygger hus sa...

Så godt med rene fönster, det er vår det! Selv har jeg sluttet å vaske fönsr i det huset vi bor nå. De er så gamle så syns ingen skillnad, da kan det väre det samme med vask :) Kul at du har hittat min blogg, bra blogg du har med mange gode tips og ideer. Ha en god uke! Mvh Elin

Soltorpsgarden sa...

Tack för tipset och kommentar hos mig! Kram Vivi

LissenTo sa...

Jag har också prövat diskmedel och vatten, funkar förträffligt.
Vilken trevlig blogg du har, roligt att titta runt i den!!!!!!!!
Ha det gott. //Lissen

Hildas Hem & Trädgård sa...

Tack för titten!
Va roligt det är med alla bra tips man får när man läser andras bloggar!!!

Ha en trevlig kväll!

Kram

Tigris Predikantan sa...

Det var bra tips för sambon (han fixar fönstren)! Häromdagen tittade jag ut och sa: det snöar igen .. men det var smuts som avtecknades som tunna, tunna ränder på fönstren...!
:)

Therese Sagstedt sa...

Tack för tipset på din blogg. Måste säga att jag gillade verligen din blogg så du får följa med mig i mina favoriter, tack för den fina kommentaren hos mig så jag hittade hit. Önskar dig en trevlig dag Kram// Therese

Lillebeth sa...

Att tvätta fönster - det var ett gott vårtecken. ha det bra!

Birgitta sa...

Det är ett vårtecken förstås när det blir svårt att titta ut genom fönsterrutan, men inte så lustfyllt kanske. Har också samma taktik när det gäller fönsterputsning, det enkla är oftast det bästa.

Kramar Birgitta

Monica sa...

Nu fick jag dåligt samvete, för våra fönster behöver verkligen putsas, det såg man tydligt när solen sken in förra veckan. Men det är så kallt!
Idag har det varit minusgrader hela dagen och då KAN man ju inte putsa. Eller?
Tack för kommentaren i min blogg!
Kram, Monica

House of Jammi - blogg och webshop sa...

Så härligt fräscht med rena fönster, själv har jag fortfarande hela vintern kvar på dem känns det som.

Related Posts with Thumbnails