tisdag 20 april 2010

3 sätt att ge krukorna patina - gör det själv


Kruka efter gipsbehandling.


Filmjölk, gips och nergrävning. Sätten är många att ge lerkrukorna patina. Jag har testat några av dem.


Kruka som har legat nergrävd i jorden.


NERGRÄVNING.
Gör så här: Gräv ner krukan under jord och ta upp efter ett år.
Fördel: Naturligt mossigt utseende.
Nackdel: Den metod som tar längst tid.


Patina efter pensling med filmjölk.


FILMJÖLK.
Gör så här: Pensla filmjölk direkt på krukan, låt torka och upprepa.
Fördel: Filmjölk ger ett naturligt slitet utseende, som om år av användning har gett krukan saltavlagringar.
Nackdel: Det tar flera månader innan krukan fått patina.


Kruka efter gipsbehandling.


GIPS.
Gör så här: Kladda på gips efter eget tycke. Blanda med kaffe eller jord för ett utseende som liknar den nergrävda krukans.
Fördel: Klart direkt! Du kan skapa det utseende du själv vill ha.
Nackdel: Är den metod som kräver mest arbete och plats.


Kruka efter gipsbehandling.

Krukorna ovan och nedan är båda behandlade med gips men den nedre har fått lite kaffesump i gipset.


Kruka efter gipsbehandling med kaffesump.



Kruka som behandlats med salt.


SALTVATTEN.
Gör så här: Fukta krukan med vatten och salta.
Fördel: Ger ett krackelerat utseende.
Nackdel: Krukan ger avfällningar


Kruka med krackeleringar efter saltbehandling.


Vad tycker du blev snyggast?
Hälsningar från

7 kommentarer:

Lisas torp sa...

Den som legat nergrävd är ju helt klart finast men den ned gips är också fin.

Jag har nog mina stående ute under vintern bara.
TACK för fint tips!
Lisa

skogslunden sa...

Vilket jobb du gjort! jag tycker också att den nedgrävda är allra finast.
/Jennie

Anonym sa...

Jag tycker att den nedgrävda blir finast. Helt klart värd att vänta på! För övrigt tycker jag att du har en väldigt inspirerande och fin blogg.

mvh
www.convalaria.blogg.se

Monica sa...

Alltså, ni unga tycker om det, som "ser" gammalt ut... Jag, som själv är gammal, tycker om när det är nytt och fräscht! Gammalt blir det tids nog!
Kram, Monica

Malin sa...

Måste ju säga att jag tyckte att sättet där krukan fick ligga i jorden ett år var bäst resultat. Hade du verkligen ruvat på denna kruka i ett år?? jag hade nog bara glömt bort den hahah

Kram Malin

Anonym sa...

Den som var penslad med fil såg nog mest naturlig ut, men frågan är om det verkligen har så stor effekt om det ändå tar flera månader? Att bara använda krukan under en sommar ger ju inte heller så tokigt resultat.

Anonym sa...

jag penslade med filmjölk igår förmiddag och ser redan en markant skillnad...åt det snyggare hållet.

Related Posts with Thumbnails