tisdag 2 februari 2010

5 tips för att ge snittblommorna längre liv



SNITTBLOMMOR. Den här buketten, tända ljus och en god middag väntade på mig när jag kom hem efter jobbet i fredags.

För att ge snittblommorna ett längre liv tänker jag på att:
• Ta bort alla blad under vattenytan. Blad som hamnar i vattnet innehåller skadlig polyfenol och ger en grogrund för mikroorganismer som är skadliga för blommor. Mjukstjälkade blommor har inte lika mycket skadlig polyfenol men det är ändå smart att plocka bort gröna blad på dem för att minska avdunstningen.

•Undvik att placera blommorna i närheten av frukter och barrväxter då dessa innehåller etylen – en mognadsgas som påskyndar blommans mognadsprocess så att den fortare slår ut. Placera dem heller inte i närheten av drag och tobaksrök.

Snittblommor ska ha lite olika skötsel beroende av hur hårda stjälkar de har. Så här skriver man på sajten
Bröllopslycka:

Snittyta
•Mjuka stjälkar – litet snitt, ca 1 cm.
•Medelhårda stjälkar – medelsnitt, ca 2 cm.
•Hårda stjälkar – långt snitt, ca 3 cm.

Vatten
•Mjuka stjälkar – lite vatten i vasen, mindre än hälften med en temperatur på +20 grader.
•Medelhårda stjälkar – halvfylld vas och en temperatur på +30 grader.
•Hårda stjälkar – full vas och en temperatur på +40-50 grader.

Näring
•Mjuka stjälkar – ingen eller halv dos näring.
•Medelhårda stjälkar – full dos, medföljande näringspåse.
•Hårda stjälkar – full dos, medföljande näringspåse.

Hälsningar från

2 kommentarer:

Marie sa...

Bra genomgång! Jag trodde mig kunna alla såna där tips men här var lite nytt;)

Anonym sa...

Uj, en hel vetenskap det där... Är man för slösig om man som jag bara köper nya blommor lite oftare?

Related Posts with Thumbnails