måndag 15 mars 2010

Plantera pärlhyacinter i kruka



PÄRLHYACINT. I väntan på våren håller de här söta pärlhyacinterna mig sällskap. Jag har planterat lökarna i en gammal lerkruka.



När lökarna har blommat klart sparar jag dem på ett svalt och torrt ställe tills det blir dags att plantera ut dem i trädgården när tjälen släppt.



Enligt trädgårdslitteraturen ska lökarna sen vänta till nästa år med att blomma igen - men jag har faktiskt sett att de ibland tittar upp redan i juli samma år.

Hälsningar från

8 kommentarer:

Malin sa...

Vilka otroligt tjusiga bilder du tar. :-)

Pärlhyacint är en favorit. Har faktiskt aldrig gett mig på att försöka spara och plantera ut. Har mest kört slit & släng - men det kanske är dags att göra ett försök.

Ellen H sa...

Älskar pärlhyacint! Och fin kruka.

Snäckskalsdalen. sa...

Pärlhyacinter är liksom lite av ett måste så här års. Dina ser jättefina ut!
Agneta

Carina sa...

Vårigt är ordet!
Våren är på väg...det måste den vara!
Ha en underbar vecka.
Kramen.

Stina sa...

Så gulligt och fint.:-) Kram Stina

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, dessa små pärlhyacinter, egentligen skulle jag också göra som du gör, men ibland är jag lite lat....dumt då det egentligen är så kul att se de komma åter.
Vilken fin blogg du har, kul att titta runt!
Hit vill jag bler ggr!
Ha det så gott önskar
Carin i norr

Bibbi sa...

Så härliga bilder på pärlhyacinterna;) VÅR!

Jag brukar också gräva ner dem sen. Så härligt näe de året därpå tittar upp. Man behöver inte så mycket för att känna glädje ibland:)
Ha en skön och solig vecka!
Kram

Monica sa...

Tack för kommentaren i min blogg! Alltid lika glädjande med nya kommentarer!
Fina pärlhyacinter!
Monica

Related Posts with Thumbnails