torsdag 29 april 2010

Loppisfynd: Hushållsvåg till lantligt kök



LOPPISFYND. Att inreda med gamla saker är något jag gillar. Den här hushållsvågen i lantlig stil är ett loppisfynd som jag tycker passar bra in i mitt kök.



Det var först år 1889 som Sverige införde kilo och hekto. Fram till 1855 mätte man i kvintin, lod, skålpund, lispund och skeppspund. Därefter tog måttenheterna korn, ort, skålpund och centner över under en kort period.



Jernbolaget som har tillverkat vågen, har sitt ursprung i en fabriksrörelse som startades i Eskilstuna i början av 1800-talet. Loppisförsäljaren trodde att just den här vågen är från 1920-talet.



Blir du sugen på en egen hushållsvåg? En nyproducerad våg i retromodell har Ellis Corner.

Kramar från

14 kommentarer:

Lisas torp sa...

Så intressant - detta med måtten!

Vågen är verkligen jättefin, jag har en liknande, men din ser ju nästan oanvänd ut och så fint den passar i ett kök med lite gamla saker!
Lisa

Mejrams! sa...

Jättefin våg och tack för kuriosan om måtten. Du har så fina bilder också, som förför./Kram Merja

Kitty sa...

Jättefin våg. En sådan skulle jag också vilja ha. Kul med historien.
Kram

Malin sa...

Visst är det något speciellt med gamla saker. Mycket finns att köpa nytt - men det är så skönt med saker med själ. Kul med historia bakom också.

Fröken Fräken sa...

En vacker våg - jag borde nog plocka fram min, som kommer från farmor, och använda den lite mer!

Monica sa...

Ja, nog är den vackrare än min lilla digitala köksvåg! Men den är å andra sidan litet lättare att använda---
Ha en skön helg, kram, Monica

Ina sa...

Tack för dina intressanta fakta om mig ;o)

Vilken underbart vacker våg! En sådan skulle ju passa superbra här hemma, eftersom jag har mitt andra hem där den har tillverkats. Jag ska spana efter en sån på sommarens loppisar och auktioner. Förhoppningsvis springer jag på en!

Jag hoppas att du har haft en härlig dag, och att valborgsmässoafton inte regnar bort för er!

Kramar
/Ina

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

Vilken underbar våg!
En sån skulle jag vilja ha!
får leta på loppis

Tigris Predikantan sa...

Jag har en digital som aldrig kommit ut ur förpackningen ... den skall nog ett av barnen få!
:)

malin sa...

fin våg du lagt vantarna på , passar utmärkt in i ert fina kök. Nu fick man sig en liten historia lektion också. Det visste jag faktiskt inte om namnen på vikterna. Kul läsning :)

Kram Malin

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken vasninnsigt trevlig blogg, med vackra bilder , om bådet landet och stan! Valborgshälsningar fr Nordingården

n o r d i n g å r d e n sa...

...och vågen var helt underbar!!

Angeliqa sa...

Vilken fantastisk våg!

Mikaela sa...

Hejsan! Jag har en precis likadan våg. Jag och min pojkvän fick den av hans farmor. Tydligen så kom den från farmorns mormor, så jag tror nog att 1920 talet stämmer ganska bra :) Får man fråga vad du gav för den? Ha en bra dag!! /Mikaela

Related Posts with Thumbnails