tisdag 27 april 2010

3 tips för dina pelargonsticklingar



STICKLINGAR. Pelargon och begonia i form av sticklingar fyller mina fönster. Så här sent på våren går det snabbt för rötterna att växa ut på sticklingarna. Om bara en dryg vecka kan jag sätta pelargonsticklingarna i en kruka med jord.




Några tips för sticklingarna:

1. Ganska snabbt brukar jag glömma vad som står i de olika glasen, så nu är de prydligt uppmärkta med sort och färg.
2. Jag har plockat fram udda men söta glas och ställer sticklingarna i ett fönster med öst- eller västläge - där trivs de bäst.

3. Eventuella blomknoppar har jag plockat bort från sticklingarna. Visst är det trist men annars vill växten blomma hellre än skaffa rötter.

Kramar från

9 kommentarer:

Hannis sa...

Vad smart!
Jag funderade senast i går vilken sorts pelargon som finns i vilken kruka...
Jag har ju totalt glömt bort det!
Det blir en överraskning =))

Till nästa gång ska jag göra som du!

Kram Hannis

Tigris Predikantan sa...

Svar finns nu *ler*! De lever inte hos mig heller :(

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

vad fint det ser ut!
jag älskar pelargoner men orkar inte riktigt sköta dem,tyvärr.

Tigris Predikantan sa...

Visst måste man passa på när man ser ngt snyggt och billigt ...?60:- för både blomman och krukan var inte så dyrt ... speciellt som sambon och jag brukar lyckas hålla St Paulia levande flera år med återkommande blomning!
:)

Designtjejen/Emmelie sa...

Vad fint det ser ut också!!!

Vintage House sa...

För första gången har jag planterat sticklingar från mina mårbacka få ser om dom ta sig..
tack för tipsen
kram
sandra

malin sa...

bra ideér du bjuder på. Ska jag definitivt prova på. Ska till och med gå ner i vår trapp nu och knycka några. Vad ska man ha för jord till dem sen?

kram Malin

Systrarna Hjertén sa...

Hej,

hittade just hit, men blev genast fast! Gillade tipset med gips på terrakottakrukorna. Har provat filmjölksmetoden tidigare, men tycker att det luktar surt när man vattnar länge efter...

Mvh
Frida

Mejrams! sa...

Prova och sticka dem direkt i jorden med en platspåse över, fungerar också superbra. Har provat både alt och lyckats bäst med jorden. I år blir det inga sticklingar dock och jag har fortfarande inte planterat om mina stackars pelargoner. De växer på ändå men ser väl inte så värst glada ut./Kram Merja

Related Posts with Thumbnails