måndag 12 april 2010

Vårtecken: Nässelfjärilen har tittat fram



VÅRTECKEN. Trots snödrivorna som ligger kvar kring vårt landställe i Roslagen, valde den här nässelfjärilen att visa sig. De övervintrande fjärilarna kan till och med lockas fram ur sina gömställen mitt i vintern, om solen skiner varmare än vanligt.



Nässelfjärilen är en av Sveriges vanligaste fjärilar - den delar förstaplatsen med den vita rapsfjärilen.

Hälsningar från


Tidigare vårtecken hittar du den
5 april, 29 mars, 22 mars, 15 mars, 8 mars och 1 mars.
Titta in hos bloggen
Humlebacken för en lista på alla deltagare i Vårteckensutmaningen.

6 kommentarer:

Ina sa...

Jag såg en nässelfjäril igår för första gången i år och blev så glad, men jag hann inte få upp kameran innan den lille luringen försvann :o)
Men du fick ju till två jättefinba bilder!!
Visst är det härligt med alla dessa vårtecken, man blir så varm i hjärtat och på gott humör!

Tack för råden om hur jag ska göra med mina lökar. Då gömmer jag undan "kvasten" med vissna blad och tar fram dom igen när det är dax att hamna i jorden utomhus! :o)

Ha nu en riktigt härlig måndagskväll!
/Ina

Mejrams! sa...

Ja, fjärilar är riktiga vårtecken och så härliga att se. Jag hade full sjå och freda våra fjärilar från katten hemma, som trodde de var framme för hennes skull. Kram Merja

Tigris Predikantan sa...

Jag tycker om fjärilar ... nåja, utom mottfjärilen här hemma som vi inte kan bli kvitt!

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

Vilken härlig vårbild!
nässelfjärilar är så vackra!

Monica sa...

Skickligt fångat! Och så vacker den är!
Vårkramar, Monica

Snäckskalsdalen. sa...

Dom är ju så fina! Och att du lyckades fånga dem med total skärpa! Lycka!
Agneta

Related Posts with Thumbnails